Likwidacja barier architektonicznych

Wniosek do pobrania:

Informacja dla Wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

O dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych może ubiegać się osoba niepełnosprawna, mająca trudności w poruszaniu się oraz będąca właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości albo posiadająca zgodę właściciela lokalu lub budynku mieszkalnego, w którym mieszka na stałe na dokonanie zmian architektonicznych.

Środki PFRON nie służą modernizacji infrastruktury mieszkaniowej i zabezpieczeniu potrzeb mieszkaniowych osoby niepełnosprawnej a likwidacji istniejących barier. Dofinansowaniem ze środków funduszu może być objęta likwidacja barier architektonicznych w budynkach lub pomieszczeniach już istniejących. Dofinansowaniem ze środków funduszu nie może być objęte dostosowanie budynku lub pomieszczenia nowo wybudowanego lub będącego w trakcie prac wykończeniowych.

Dofinansowaniu nie podlegają prace o charakterze remontowo-wykończeniowym, które nie wpływają na poprawę funkcjonowania, lecz stanowią o podniesieniu estetyki pomieszczeń, takie jak malowanie pomieszczeń, wymiana instalacji, obudowa pionów kanalizacyjnych, ułożenie glazury, itp.

Bariery muszą istnieć, aby mogły zostać usunięte.

Procedury dotyczące likwidacji barier architektonicznych

  1. Wniosek można pobrać w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Poznaniu, ul. Słowackiego 8, I piętro, pokój 120 lub wydrukować ze strony internetowej www.pcpr.powiat.poznan.pl
  2. Wypełniony czytelnie i starannie wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Poznaniu lub przez system SOW.
  3. Wniosek niekompletny wymaga uzupełnienia w terminie 30 dni. Nieusunięcie braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
  4. W celu zapoznania się z warunkami mieszkaniowymi oraz weryfikacji zasadności zaproponowanego przez Wnioskodawcę rozwiązania przeprowadzana jest wizja lokalna w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej i przy jej udziale. W trakcie wizji lokalnej sporządzany jest protokół zwierający opis sytuacji mieszkaniowej oraz zakres wnioskowanych prac wraz z dokumentacją fotograficzną.
  5. Rozpatrywanie wniosków następuje po otrzymaniu informacji z PFRON o wysokości środków na dany rok oraz po podziale tych środków na zadania przez Radę Powiatu w Poznaniu.  
  6. Wniosek podlega ocenie punktowej zawartej w karcie oceny merytorycznej wniosku.
  7. Określa się minimalną liczbę punktów uprawniającą wnioskodawcę do otrzymania w roku 2024 pomocy pieniężnej dotyczącej likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się
    i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych, finansowanej ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych w następującej wysokości i zakresie:
    a) dla likwidacji barier architektonicznych (BA) – 85 pkt.;
    b) dla likwidacji barier w komunikowaniu się (BK) – 80 pkt.;
    c) dla likwidacji barier technicznych (BT) – 80pkt.
  8. Wnioski rozpatrywane będą w oparciu o obowiązujące Zarządzenie Dyrektora Powiatowego  Centrum Pomocy Rodzinie w sprawie przyznawania dofinansowania ze środków PFRON.
  9. O przyznaniu lub o odmowie dofinansowania Wnioskodawca zostaje powiadomiony pisemnie.
  10. Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadań poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków PFRON.
  11. Realizacja wniosku następuje na podstawie umowy zawartej z Wnioskodawcą, która określa
    w szczególności: strony umowy, zakres zadania podlegającego dofinansowaniu, termin wykonania zadania, wysokość środków przyznanych na realizację zadania.
  12. Po wykonaniu prac przeprowadzany jest odbiór techniczny robót w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej oraz sporządzany jest protokół odbioru.
  13. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie dokonuje końcowego rozliczenia dofinansowania po weryfikacji dokumentów rozliczeniowych (oryginały faktur po opisaniu zostają zwrócone Wnioskodawcy).
  14. Wypłata dofinansowania następuje po odbiorze technicznym oraz po pozytywnej weryfikacji dokumentów rozliczeniowych.
  15. Wypłata dofinansowania następuje na:
    – konto wykonawcy, w przypadku wystawienia faktury z odroczonym terminem płatności,
    – konto wskazane przez wnioskodawcę – w przypadku uiszczenia przez niego całej kwoty.

OPŁATY:

Wniosek nie podlega opłacie

TRYB ODWOŁAWCZY:

Brak

Osoba odpowiedzialna za realizację zadania:

Sylwia Popławska-Weilandt

e-mail: sylwia.weilandt@pcpr.poznan.pl

tel. 61 22  22 906

Skip to content